"Тур дьо Франс" отдавна е със статута на нещо много повече от просто спортно събитие.

Най-популярната колоездачна обиколка в световен мащаб е същински културен феномен, като всяка година десетки хиляди отдадени на този спорт фенове преследват любимците си по време на легендарната надпревара. Тази година не прави изключение, а към момента няма изгледи Йонас Вингегор, победителят от последните две години да може да направи хеттрик от победи.

Просто защото Тадей Погачар се намира в убийствена форма и трудно би сдал жълтата фланелка в оставащите дни до края на "Тура", който ще финишира на 21 юли в Ница, а не в Париж, както е по традиция. Но няма как, френската столица се подготвя за започващите следващата седмица олимпийски игри и това доведе до тази промяна - за първи път в 121-годишната история на състезанието то няма да завърши на "Шан-з-елизе".

Елитните колоездачи напълно логично използват най-добрите възможни инструменти за работата си - в случая велосипеди. Звездите на спорта карат модели, които според правилата на международния колоездачен съюз трябва да бъдат достъпни и за масовия купувач. И това е така, но предвид цените на въпросните велосипеди...

Надали средностатистически любител на колоезденето би се сдобил безпроблемно с това, което карат Погачар и Вингегор. Защо ли? Защото става дума за умопомрачителни суми. Тоест - не е невъзможно, но няма да му излезе евтино.

Снимка: AP/БТА

В следващите редове ще разкрием и за какви точно. Но може съвсем спокойно да се заяви следното - сумарната стойност на всички велосипеди в тазгодишния "Тур" е милионна. И става дума за много, много милиони.

Участващите в тазгодишната Обиколка на Франция отбори са общо 22. И биват обслужвани от 19 различни колоездачни марки, всяка от които има различна структура на ценообразуването.

Снимка: AP/БТА

Но за да не задълбаваме в чак такива детайли - цената на състезателен велосипед в "Тура" варира между 10 000 евро и 15 000 евро. Всичко зависи от различните компоненти, започвайки през рамката и вилката, скоростите и спирачната система, каплите, гумите, колчето за седалката, самата седалка, кормилото и стигайки до заключителните детайли като педалите и дори лентата, която се навива около кормилото, че и боята, използвана на рамката.

Естествено, идва и спецификата на етапите, като например - при планинските такива се използват по-леки капли, докато при равнините се залага на по-аеродинамични такива. А също така и на по-здрави гуми, ако има по-тежки пътища в дадена част от надпреварата.

Снимка: AP/БТА

Един от "по-стандартните" варианти е Specialized S-Works Tarmak SL-8, който се използва от отбора на "Судал-КуикСтеп". Става дума за модел, който дебютира на сцената на Световното първенство миналата година, а на сайта на марката лесно могат да бъдат намерени всички използвани компоненти.

С изключение на боята, която се използва специално за отбора, може да се сдобиете с този модел велосипед - със същите скорости Shimano, карбоново кормило Roval Rapide, както и карбоновите капли Roval Rapide CLX II, използвани от "Судал", за... общо 14 000 евро.

Отборът на "Декатлон" пък кара с колела Van Rysel, като може би използва и най-евтиния и достъпен вариант. Van Rysel RCR със същите специфики като този, каран в "Тура", е достъпен за по-малко от 10 000 евро - 9000, ако трябва да бъдем точни.

Снимка: АР/БТА

Искате да бъдете като Погачар? Трудно, но не и невъзможно.

Неговият велосипед Colnago V4RS не може да бъде закупен готов директно, но в сайта на италианската компания няма проблем да бъде сглобен част по част - удоволствие, което би струвало почти 17 000 евро.

Най-скъпото колело тази година е на отбора на "ИНЕОС Гренадирс". Става дума за велосипед, който се използва в етапите по часовник. Когато участниците имат нужда от максимална скорост и аеродинамика. Pinarello Bolide F, каран от специалиста на отбора в тази дисциплина, Филипо Гана, е оценяван на около 60 000 евро. Горе-долу колкото гараж в централен софийски квартал при настоящите цени на имотите.

Трябва да отбележим, че когато говорим за часовникарските етапи, почти винаги елитните колоездачи разчитата и на строго индивидиуализирани части, като например добавки към кормилото, които са правени по отливки на ръцете им.

Снимка: AP/БТА

А сега - още детайли. Повечето колоездачи разполагат с по два велосипеда за всеки етап. Разбивката сочи, че често отборите имат по около 60 рамки и 100 комплекта капли и гуми за продължителността на състезанието.

Така че нека приемем, че усреднената цена на велосипедите е около 12 500 евро. Най-често за продължителността на едно състезание колоездачите имат между 5 и 7 велосипеда на разположение, в зависимост от случващото се.

Всеки тим е съставен от по 8 колоездача, а общо участие вземат 22 отбора. Което означава, че екипировката, която гледаме с интерес на "Тур дьо Франс" струва общо около 13.2 милиона евро.