Оцеляла по чудо в ужаса в Макао, София натиска здраво газта към мечтата си
Нищо не може да спре първата жена, която влиза в шампионата на Формула 3
Видеото с катастрофата на София Фльорш вероятно е едно от най-стресиращите неща, които светът на спорта е виждал в последните десетилетия.
През ноември 2018-а нейният болид излезя от пистата в Макао и се разби в предпазна стена със скорост около 205 км/ч. Гледката бе толкова невероятна - колата просто полетя като камикадзе, че първата реакция на мига за всички зрители е била.... Знаете - че най-лошото е неизбежно. Състезанието от Световната купа на Формула 3 бе спряно и всички чакаха вести за 17-годишния пилот - една смела германка, която управляваше "летящия" болид.
Близо денонощие след ужасния сблъсък София бе с много сериозна опасност за живота. Претърпя две операции на гръбначния стълб, едната от които е 11-часова. Докторите използваха кост от нейното бедро, за да възстановят един от прешлените.
106 дни по-късно, на 6 март миналата година, Фльорш седна в болида за тестове на пистата "Монца". Хората от отбора на Van Amersfoot Racing team бяха напълно втрещени, а главният лекар на този тим обяви, че е чудо как тийнейджърката изобщо може да ходи и тича толкова скоро след ужасния инцидент. Но бе факт.
София седна преди дни да гледа отново видеото заедно с екип на CNN, като разказа пред медията за изживяното от онзи ноемврийски ден насам. Идва моментът, в който нейният болид закача този на Шо Цубой и се вдига като самолет. Тя дори не трепва.
"Не вярвам, че това там съм аз - казва. - Сякаш е някой друг, такова е усещането. Не мисля и не говоря за това никога, освен, когато ме питат от медиите. Забравила съм го. Гледайки го сега просто не усещам като да се е случило на мен."
Разказва за старта на рехабилитацията. След операциите и възстановяването у дома, е загубила 7 килограма. Няма сили за нищо, във фитнеса влиза напълно изцедена и без сили. "Бях като бабичка", смее се.
Но няма съмнения за отказване или нещо такова: "Никога не съм поставяла под въпрос, че отново ще се състезавам. Това е целият ми живот. Питах докторите още след операциите - кога отново мога да седна в болид. Те бяха доста учудени."
Нейният баща, който е подкрепа през годините на пробив в този спорт, също не реагира на катастрофата така, както вероятно всеки от нас би очаквал да го направи. Той спокойно казва, че няма да спира дъщеря си да се състезава, защото знае, че това е нейната мечта.
"Мисля, че добих още по-голяма увереност след Макао - казва София. - Трудно ми беше само, докато чаках пак да се кача в колата. След това всичко идва естествено. Няма никакъв страх."
През 2019-а Фльорш се състезава в дебютния сезон на Европейската Регионална Формула, като завърши на седмо място. Стартира и на Льо Ман, като бе част от първия в историята изцяло женски отбор там, редом с Татяна Калдерон и Катрин Лег.
Малко преди спортният живот да бъде напълно замразен по света през пролетта на 2020-а по известни на всички ни причини, София обяви, че влиза в сериите Формула 3 с отбора на Campos Racing. Тя е първата жена там в състезателен болид за стартовете от шампионата. Досега е имало само тест-пилоти - дами. Това е тема, която за нея има и друго измерение.
"Всички говорят за това как жените трябва да получат повече шансове в спорта - казва 19-годишната германка. - За мен нещата не са толкова прости. Ние трябва да се доказваме като всеки мъж, да покажем защо сме в колата и какви качества имаме. Не да ни включват в отборите, защото в тях трябва да има жени.
Никога не е имало жена със супер успехи в моторните спортове, но е възможно и постижимо. Много неща се промениха. Като нищо скоро ще имаме и шампионка в някое от състезанията."
Примерът за София през годините е Себастиан Фетел, когото познава и лично. Шампион с четири титли от Формула 1, той е моделът, около когото нейната мечта получава плътни измерения и целта е ясна. Може ли тя да бъде първата жена във Формула 1? Към момента - невъзможно. Но за в бъдеще...?
"Гледам Себастиан и си казвам - искам само веднъж да бъда там и да карам - казва момичето с железен характер. - Кой не мечтае за това? Хората ми казват - да, но ти си жена, няма как. Това ме мотивира двойно повече, макар да знам колко далечно и трудно е да се случи. Вероятно големият проблем ще дойде от нежеланието на отборите да инвестират в жена-пилот. Спонсорите също са недоверчиви. Но поне мечтите са безплатни, нали?".
Така е. Фльорш е поставила рекорди във всеки от класовете, в които се е състезавала. Направи дебют в Юношеските серии "Джинета" на 14 сред момчета и стана първата жена, печелила старт в тях. След това взе точки в ADAC Formula 4, което отново никога не бе постигано от дама-пилот. Сега е първата с договор за сезон във Формула 3, като ще е партньор на Алекс Перони и Алесио Деледа - другите двама асове на Campos Racing.
Преди 19 месеца изглеждаше, че не само мечтата е на ръба. А и животът на едно съвсем младо момиче. Днес, преди да навърши 20 години, София Фльорш продължава по пътя към единственото нещо, което сънува и иска. Начинът, по който се върна на пистата след онзи кошмарен удар в Макао показва, че трудно ще се намери препятствие, което да я спре.