Едва ли ще сгрешим, ако наречем днешните елитни спортисти съвременни гладиатори. Изглежда, че дори повече от 2000 години след кървавите римски битки, нуждата от зрелища и забавления е не по-малка, а напротив. И както тогава, така и сега хората, които ги доставят, обикновено са хлапета от семейства с нисък социален статус.

Какво е общото между Пеле, Марадона, Мохамед Али, Роналдо и ЛеБрон Джеймс, например?! Освен, че са символни шампиони в своите спортове...

Това са момчета, тръгнали от бедни семейства, които са стигнали до абсолютния връх на славата. И все пак, ако трябва да сме честни, оприличаването на големите звезди на спорта със съвременни гладиатори се превърна в тотално клише. Ако всеки път, когато го чуем по време на епичен финал на Шампионската лига или в решаващия пети сет на последния мач на "Уимбълдън", получаваме по левче, вече щяхме да сме милионери. И като стана дума за милиони, именно в парите се крие ключът към еволюцията на големите спортни звезди на нашето време. Защото те наистина са велики атлети и съвременни гладиатори, но по всичко личи - всъщност са най-вече успешни предприемачи.

Стоте най-добре платени действащи спортисти в последната годишна класация на списание "Форбс" (б.р. - обхваща периода юни 2017- юни 2018 г.) са генерирали приходи от 3.8 милиарда долара. За сравнение, с предходните 12 месеца се отбелязва ръст от близо 30%. Само този пример изглежда поредното следствие от свръхкомерсиализацията на световния спорт. Футбол, баскетбол, тенис, американски футбол, бейзбол, профибокс... Както и да подредите спортовете - няма значение. Всички те са леговищата на новите бизнес крале, които успяват да прелеят личната си мотивация за победи от спортната арена в корпоративния свят. 

Но да оставим приходите. Спортът отдавна е цяла индустрия, в която съвсем логично и в крак с времето, в което живеем, най-добрите стават безмерно богати. Тенденцията е от десетилетия, но вече се усеща и голямата промяна. Защото огромните приходи от заплати и рекламни договори в наши дни са само една от спирките на големите звезди, чиито амбиции вече са насочени към доминация на всевъзможни пазари.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos
 

Една от иконите на симбиозата между бизнеса и спорта завинаги ще остане Дейвид Бекъм. Великолепен футболист, който създаде от името си марка, която да му носи пари. Много пари.

С естественото развитие на икономическите процеси във футбола и необятните възможности на технологиите и социалните мрежи, в днешно време това е по-скоро норма, отколкото изключение. Но през годините Бекъм инвестира в различни бизнеси и продължава да трупа победи в индустрии като мода, телевизия, храни и напитки и какво ли още не. Само за две години, между 2015-а и 2017-а, заедно със съпругата му Виктория (повечето им бизнесначинания са общи) са регистрирали чисти печалби от близо 30 милиона паунда. Изчислено на седмична база, това са около 400 000 паунда на седмица само за бившия футболист. Сума, в пъти по-голяма от тази, която печелеше със заплатата си на терена дори в разцвета на кариерата си. Последният голям проект на Дейвид Бекъм е свързан със създаването и собствеността на футболен отбор в Маями, който трябва да започне участие в американската MLS през 2020 г.

"Джобни пари". Това вероятно би си помислил с иронична усмивка истинският номер 1 в бизнеса сред спортистите - Майкъл Джефри Джордан. Човекът, който продължава да бъде лицето на баскетбола за милиони хора по света. Още докато мачкаше всички съперници в славната ера на американския баскетбол, Джордан успя да запази сравнително чист имидж без да се заиграва с теми като политика, религия и различни социални проблеми, а това даде отлични резултати в бизнеса.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Първо като лице на нова спортна линия (Air Jordan на Nike), а после и като собственик на Jordan Brand, днес MJ е на 55 г. и е безспорният номер едно по бизнес приходи. Към момента собственикът на Шарлът Хорнетс има състояние от 1.7 милиарда долара и освен най-богатият спортист за всички времена, е и един от само двамата представители на спорта сред 10-те най-богати американски знаменитости изобщо.

Като стана дума за баскетбол, при това американски, изглежда че NBA може да се превежда и като Национална Бизнес Асоциация. Друго легендарно име, Меджик Джонсън, спокойно може да преподава бизнес и предприемачество независимо от спортното си минало. В средата на 90-те Меджик инвестира в купуването на верига мултиплексови кинозали, следват ресторанти от популярна верига за бързо хранене (Burger King), денонощни фитнеси, а не след дълго прави още една от сделките на живота си като инвестира във верига кафенета, които по-късно ще му донесат милиони.

През 2010 г. Джонсън продава обратно дяловете си от Starbucks заедно с 105 обекта на най-популярната верига кафетерии в света, а приходите от цялата операция са христоматиен пример за голяма победа на спортист на бизнес игрището. Неслучайно Коби Браянт създаде стомилионен рисков фонд за инвестиции, а междувременно намери време да влезе в шоубизнес индустрията, отново със своя компания. Легендата на Лейкърс дори спечели "Оскар" за късометражна анимация с филм, посветен на сбогуването му със спорта. Още повече са бизнес начинанията на Шакил О'Нийл, който има компании с всевъзможни продукти, носещи неговото име. 

Това, което обаче окончателно прати спортистите в друга бизнес орбита, е възможността им да планират, задвижат и постигат целите си в бизнеса със същата прецизност, с която градят професионалните си спортни кариери. И то без да чакат "пенсионирането" си от активна кариера. Те отново се обграждат с най-добрите специалисти в дадената сфера. И пренасят своите амбиции за победи и величие на новия фронт. Правят го все по-рано и във все по-голям мащаб.

Още без да е изиграл и минута в професионалния спорт, ЛеБрон Джеймс вече имаше гарантиран рекламен договор на стойност над 90 милиона долара. 16 години по-късно, заедно с приятелите си от бедните ученически години, Кралят променя своя спорт из основи. Направи така, че сам да избира в кой отбор да играе и колко време да се задържи в него, независимо че това е сред предизвикателствата в американската спортна система. 

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Един от най-близките му хора е начело на най-бързоразвиващата се агенция, представляваща спортисти отвъд Океана (Klutch Sports). Заедно с друг от приятелите си от дете, Джеймс създаде компания с дейности и интереси в медийната среда, която вече продуцира редица предавания, телевизионни игри и онлайн проекти. ЛеБрон стана съосновател и инвеститор във верига пицарии, само години след като подписа доживотен договор с Nike на стойност над 1 милиард долара. Джеймс е сред миноритарните акционери в Ливърпул, построи училище в родния си град, а освен това има и различни партньорства с брандове като: Intel, Beats, Kia, Coca Cola и т.н. По всичко личи, че мечтата му да надмине успехите на Майкъл Джордан не свършва само на баскетболния паркет. 

Да се върнем в Европа, където доскоро "съвременните гладиатори" инвестираха основно в личните си брандове, ориентирани главно в спорта и близки до него индустрии. Дори хората, които не познават правилото за засада във футбола, знаят кой е Кристиано Роналдо. А той пък отлично знае как да извлече дивиденти от това.

EPA/БГНЕС

Спортните линии и рекламните договори са нещо повече от естествено, когато си създал от себе си продукт - те са доходоносни и дават възможност за нещо повече. А "повече" за Роналдо значи инвестиции в хотели, ресторанти, технологии (мобилни апликации) и какво ли още не. Световният и европейски шампион Жерар Пике съвсем стабилно "стъпи" в други светове и, също като Роналдо и ЛеБрон, го направи още като активен спортист. Медийната сцена сe оказа привлекателна за централния защитник на Барселона, който се е захванал още с електронни спортове, слънчеви очила, органични бургери и дори със спортни революции (забележете - в тениса). Инвеститорската му компания Kosmos Group разработи план с инвестиции от близо 4 милиарда долара, който е на път да размести пластовете в един от най-популярните индивидуални спортове в света.

Подобни начинания в различни сфери и мащаб имат още стотици спортисти. Затова вече не е изненада, когато чуем за новите проекти на Линдзи Вон в козметичната индустрия, на сестри Уилямс в модната или дори на Конър Макгрегър - в алкохолната. И без повече примери е ясно, че свръхкомерсиализацията на спорта и превръщането му в индустрия през последните 30 години създадоха своя естествен продукт.

И това, дами и господа, не са съвременните гладиатори. Клишето вече не е точно. Защото тези момчета и момичета вече променят не само своя живот, но и икономическата среда на света, който познаваме. Вдъхновението, което ни предлагат всяка седмица, вече не се измерва само с героизъм на терена. Те променят правилата на играта, а за да ги познаваме и разбираме по-добре, ще трябва всички, които обичаме спорта, да осъзнаем, че освен спортисти, шампиони и съвременни гладиатори, те вече взимат решенията в живота си по-скоро като предприемачи.