Преди дни ФИА официално публикува календара на Формула 1 за сезон 2023, който е рекордно дълъг с включените 24 състезания в програмата.

Ясно е, че повече състезания означават повече приходи, а шефовете на Формула 1 от "Liberty Media" биха включили и 52 старта в годината, ако всичко зависеше от тях.

Отборите и пилотите са на коренно противоположно мнение, като неведнъж са обявявали, че около 20 състезания е оптималния вариант за сезона във Формула 1. Следващият сезон състезанията ще са 24, а тенденцията е бройката да продължи да се увеличава в следващите години.

Новият календар, който стартира на 5 март в Бахрейн и завършва на 26 ноември в Абу Даби, веднага си навлече противници, а мнозина се запитаха на какъв принцип точно е подреждан той.

Причината е в необмислената последователност на някои състезания, защото както знаем, логистиката на Формула 1 е може би най-сложната в спортния свят, като преместването на болидите и цялата техника е доста скъп и сложен процес.

Именно заради това състезанията винаги се подреждат на определен георграфски принцип, което няма да бъде точно така в някои уикенди през 2023-а.

Първото, което се набива на очи са петият и шестият кръг. На 30 април е състезанието в Баку, а 7 дни по-късно пък е това в Маями - на другия край на света.

Това означава, че веднага след края на състезанието в Азербайджан, отборите ще трябва да тръгват към Маями с целите гаражи, болиди и техника. Наглед непосилна задача, а и да не пренебрегваме фактора часова разлика, който пилотите ще трябва да преодолея само за няколко дни, защото на практика състезателният уикенд за тях започва с тренировки в четвъртък.

Две седмици след състезанието в Маями идва ред на това в Италия, което е последвано от Монако и Испания, преди отново да се прекоси океанът за старт в Канада. А след това Формула 1 отново се връща в Европа за около два месеца.

Това веднага повдига въпроса защо състезанието в Маями не бе изместено покрай това в Канада, с повече време за преместване, а непосредствено след Баку да има европейски старт.

Също така странна е традиционната почивка през август, която се пада между двата най-близки старта в календара - тези в Беглия и Нидерландия. Паузата между тях ще е 28 дни.

Цял месец между състезания на 300 километра едно от друго и четири дни между стартове в Баку и Маями.

Началото на сезона е в Близкия изток, като следват състезания в Австралия и Китай с по две седмици пауза между тях, което е съвсем нормално.

Друго странно нещо е, че китайското Гран при е в началото на сезона покрай тези от Близкия изток, а състезанието в Катар е през октовмри, между Япония и САЩ.

Сложна ще е логистиката и в самия край на сезона, когато между предпоследния кръг в Лас Вегас и последния в Абу Даби, има отново само 7 дни.

Това са основните проблеми, които анализаторите във Формула 1 изтъкнаха, в иначе обещаващия откъм зрелище сезон за феновете.

Ето и как изглежда календарът за сезон 2023: