Зверската катастрофа на Ромейн Грожан в Бахрейн със сигурност бе може би най-зрелищният момент във Формула 1 в последните години.

За щастие френският пилот се отърва с минимални травми, макар болидът му да се разцепи на две и да избухна в пламъци.

Цялата ситуация само доказа, че системите за безопасност в днешните болиди са на изключително високо ниво, защото пред десетилетие това щеше да е инцидент с фатален край. Това призна и самият пилот. Той също така споделя, че другата основна причина да е още жив е, че изненадващо не е изгубил съзнание, макар ударът да е бил със сила 53G.

Именно заради всички детайли около тази катастрофа, Грожан пожела да се включи в нейното разследване, като ще помага на анализаторите. Разтълкуването на всеки детайл от ужасяващото за него преживяване, може да помогне още повече за увеличаването на безопасността в моторните спортове.

"В сблъсък със сила от близо 60G трябва да загубиш съзнание, дори да е за само няколко секунди. Не трябва да си толкова концентриран и осъзнаващ ситуацията както бях аз. Разбира се, фактът, че не загубих съзнание ми спаси живота.

Въпреки това искам да разберем чрез изследвания как можем още да подобрим безопасността в областта на главата, за да сме сигурни, че пилотите ще остават в съзнание и ще са способни сами да излизат от своите автомобили при подобни инциденти.

Има много неща, които могат да се научат от всеки инцидент. В моя случай бяхме късметлии, че съм жив и помня всичко. Не съм сигурен, че това да помня всичко е добре, но това е факт.

Без "ореолът", за чието въвеждане не е тайна аз бях твърдо против, нямаше да съм тук днес. Мисля, че това е най-голямото нововъведение от гледна точка на сигурността през последните години. Новите гащеризони, които издържат с 10 секунди повече при огън. Правилата казват 20 секунди, аз седях 28 и се разминах само с леки изгаряния.

Здравината на шаситата се подобрява всяка година, и монококът остана цял, което ме предпази. Ако шасито се беше счупило нямаше да мога да изляза, защото щях да бъда заклещен, може би със счупени крака и нямаше да мога да съм тук. Сигурността е на високо ниво, но не трябва да спираме да я подобряваме", сподели Грожан.

За негово съжаление този инцидент по всяка вероятност ще се окаже последният миг от 9-годишната му кариера във Формула 1.

Той не получи договор за сезон 2021-а, като предвид 34-те му години, едвали ще има нов шанс да бъде пилот в този спорт.

Снимка: Getty Images