Остават часове до старта на най-великото колоездачно състезание - "Тур дьо Франс". Надпревара, която отдавна е минала границите и на спорта си, и на страната, в която се случва.

"Турът" е мит, а "Ню Йорк Таймс" ни кани в едно малко бургундско село с репортажа си. За първи път през 2017-а то е успяло да попадне в маршрута на обиколката.

Ето го материалът:

"Четирите възрастни жени вършат своята работа на тротоара край малката улица, а очите им издават пределна концентрация.

Вадят от торбите си цветни тениски и ги закачат на простора, опънат по цялата улица. Все едно простират детски тениски.

Цветовете са няколко. Жълто, зелено, бяло и една мръсно бяла с едри червени точки. Шарките на "Тур дьо Франс".

Жените са приготвили над 400 такива тениски от януари досега. Правени са ръчно.

Снимки: Facebook

И улицата в малкото селце Нюи Сен Жорж изглежда по съвсем различен начин с тях.

5-хилядното малко петънце в дълбоката френска провинция на Бургундия чака своя звезден час. Колоездачното състезание, което е магнит за очите и мислите на милиони по света, ще мине оттук.

"Горди сме с работата си - казва 62-годишната Жослин Финк, пенсионирана медицинска сестра. - Горди сме със себе си. Той ще дойде."

Няма нужда да ни казва кой е "той". Всяка година около 250 градове, села и малки островчета с населения из красотите на провинциална Франция вдигат ръце и искат да участват. Една организация - "Амори Спорт", минава през сложен процес на планиране на маршрутите, на дните, на натоварванията, за да избере около 40.

40 щастливи места, където ТОЙ ще мине. Това е триседмичният "Тур", гордостта на страната и хората. Някои от местата са традиционни и неизменни спотове от маршрута.

Париж, разбира се, е мястото на финала. По, стратегически разположен в Пиринеите, Алп д`Юе - митично катерене от обиколката... Без тях не може, те са задължителни.

Снимки: Facebook

Снимки: Facebook

Но ето - Нюи Сен Жорж, например, никога преди тази 2017-а година не бе избиран. Мъничкият Нюи Сен Жорж.

"Тур"-ът разпалва въображението на французите още от 1903-а, когато за първи път тръгва из страната. През Нюи Сен Жорж, на 160 км северно от Лион, близо до швейцарската столица Берн, сгушен между три възвишения и с една от най-плодотворните и дащни на вина почви в Европа, никога не бе минавал.

В седмицата преди старта уличките на градчето (селце) изглеждат различно от обикновено. Бизнесмени, власти и население обединяват сили. Тук се чакат десетина хиляди гости, а мястото има по-малко от едно денонощие, за да остави такова впечатление, че по света да се говори с добро за него. И, разбира се, да бъде избрано пак догодина.

Снимки: Facebook

Снимки: Facebook

Доброволците са стотици. Помага и фактът, че денят на етапа, в която "Тур"-ът ще мине тук, е петък. Ако мислите, че само в България той има по-специална работна атмосфера... Мнозина са свободни, а и да не са, работата може да почака.

Всъщност, седмицата минава в подготовка.

В понеделник сутрин един миниван обикаля по улиците, а в него е кметът Ален Картрон. Наблюдава жените, които окачат "простора" с малките ръчно изработени тениски в цветовете на легендарното състезание. "Добра работа, дами!", казва от колата.

Украсяват се и стълбовете на улично осветление, и тези за пътните знаци. Всичко е някак празнично.

Картрон е кмет от 9 години, роден и израснал в Нюи Сен Жорж. За него това е затваряне на цикъла, сакрален момент, коронясвящ една 6-годишна битка. Той е научен да не се предава в битки, след като преди да стане кмет изкарва 34 години в армията.

На 8 март 2011-а Нюи Сен Жорж е част от трасето на една друга обиколка. "Париж - Ница" не е "Тур дьо Франс", но отново под егидата и ръководството на "Амори". Същата вечер, когато състезанието е в селцето, Катрон и по-състоятелните местни бизнесмени дават вечеря на хората от организацията.

Снимки: Facebook

Бургундски плата с вкусотии, пино ноар, шардоне - местните гордости... Филип Гавине, общинар и винопроизводител (основният бизнес в региона) се изправя и обяснява колко са горди местните с участието в обиколката.

Но усещането е, че моментът е назрял да се посеят семената на нещо по-голямо. Кристиан Прюдом, генерален директор на "Амори", се заговаря с кмета и Иван Дюфольор, също винопроизводител. Но също така - бивш колоездач. Той смело казва предложението си - защо и "Тур дьо Франс" да не минава през Нюи Сен Жорж?

Целта на Прюдом, който е начело на организацията от повече от десетилетие, е да достигне до всеки регион на Франция. Трасето е така направено, че позволява гъвкавост. От началото на новия век обиколката постоянно има нови и нови "съмишленици" - градове и селца, които се появяват поне за година в маршрута му. Той уверява кмета - ще помислим, ще преценим, може и да се случи.

Но нищо не е сигурно.

Снимки: Getty Images/Guliver Photos

От онзи ден нататък Катрон гледа с трепет всеки автомобил "Шкода", който мине през улиците на Нюи Сен Жорж.

Това е официалният спонсор на "Тур"-а, а и на организацията, която го менажира. Сигурен е, че с колата идва вестоносецът. И така - 6 години.

За този период Картрон се обажда и няколко пъти на Прюдом, пише му и няколко имейла. Всяка година праща коледни картички на семейството му.

През пролетта на 2016-а Прюдом звъни на кмета. И го пита: "Още ли се интересувате?". Отговорът е светкавичен - "Да!". Картрон едва не изпуска телефона, когато разбира, че човек на "Амори" вече е в Нюи Сен Жорж, а обаждането е просто свидетелство за уважение между двамата. Пратеникът на Прюдом е при кмета 10 минути по-късно.

Снимки: Getty Images/Guliver Photos

"Ентусиазмът на местните власти, бизнеса и населението. Достъпност до основни пътища. Популярност на местните винарии, разпознаваемост на мястото като централно в региона за индустрията. Значимост в инфраструктурата." Това са аргументите, които Прюдом вписва в официалния документ, с който обяснява пред акционерите на "Амори" и хората от обиколката защо е включен Нюи Сен Жорж в маршрута за 2017 г.

Градовете плащат по 60 000 евро за старт на етап и по 110 000 евро, ако искат да са домакин на финал от такъв.

И обикновено печелят от три до шест пъти повече от това, което са инвестирали.

Проектът в Нюи Сен Жорж струва общо 180 000 евро, защото тук е финал на етап (стартът е в Троа). Другите приготовления, подготовката на местата за нощуване и условията за отбори, цялата делегация, медии и т.н.

От пролетта е подменен асфалтът на повечето улици (на всички, по които ще минат колоездачите) и на последната 20-километрова отсечка преди влизането в Нюи Сен Жорж.

Повечето от парите дава регионалната голяма община, останалите идват от кметството.

Снимки: Getty Images/Guliver Photos

Светкавичният бизнес ефект е ясен - нощувките, търговията, услугите, храната и напитките, които ще се изконсумират от над 10 000 гости.

Но глобалният ефект е далеч по-голям. Тв аудиторията на обиколката гони 1 милиард зрители за всичките три седмици. 190 страни гледат всеки етап. Стотици, а дори и хиляди кадри от Нюи Сен Жорж, сниман от земя и въздух, ще обиколят света.

На тях ще се видят марките на винариите, на ресторантите, на местния бизнес. Ще се види красотата и очарованието на мястото. Това е най-доброто нещо, което може да се случи на едно малко градче или село. "Тур"-ът да дойде.

В Нюи Сен Жорж от понеделник до петък доброволците, ръководени безпрекословно от четирите дами, боядисват кошчета за боклук, окачат жълти и разноцветни чадъри по короните на дърветата, шарят прозорци.

Снимки: Getty Images/Guliver Photos

Цветни аранжировки, боядисани фасади, висящи от прозорците велосипеди. Един неузнаваем Нюи Сен Жорж, само за седмица.

Пекарните се готвят за тежък петък, в който ще започнат работа не в 5 ч сутринта, а в 1 след полунощ. Натали Майерс, собственичка на "Аскот Пъб", обикновено отваря в 17 ч. В петък ще го направи в 8 сутринта. Това е денят, в който нейният оборот се очаква да е горе-долу, колкото успява да направи за месец.

Кметът се е обърнал към винарските ресторанти и изби с молба - не затваряйте този път в 1 след полунощ, работете до съботната сутрин.

Цяла нощ. Те нямат нужда от много молене, сами са били на път да поискат разрешение за това.

Последната стъпка са поставянето на ограда край улиците, които стават трасе, издигането на подиума след финалната линия, обзавеждането на пресцентъра и преди залез слънце в четвъртък всичко това трябва да е готово.

Часове по-късно ТОЙ идва.

 

Снимки: Facebook

Снимки: Facebook