Производството на футболни обувки отдавна е индустрия за милиарди долари, която обаче в последните години търпи любопитен завой.

Спортните концерни са принудени да предлагат на пазара все повече модели, които в различна степен са произвеждани от рециклирани или естествени био материали. Което води до истинска революция в бранша.

В края на 2021 година Adidas пусна на пазара първия си вегански модел, който бе изработен от популярната в световен мащаб дизайнерка Стела Макартни и предназначен първо за френската звезда Пол Погба. Веднага след това Nike и Puma отговориха на предизвикателството с модели, изработени от рециклирана пластмаса.

Getty Images

С това на практика се даде начало на прехода към по-екологични бутонки. Към момента най-смелите модели на концерните са съставени от около 50 до 60 процента био материали и рециклирани компоненти. Голямата цел е до две, максимум 3 години, процентът да стигне до 100.

Как обаче е възможно това?

Отговорът, колкото и да е неочаквано, идва от най-големия производител на подобен тип еко футболни обувки, който, изненадващо, не е нито един от вече изброените концерни. Става въпрос за компанията Sokito, която принуди гигантите в бранша да направят рязък завой към устойчивите материали.

Getty Images

Защото, оказва се, всяка година на боклука само в САЩ и Европа се изхвърлят 12 милиона чифта футболни обувки. Причината е, че материалите, от които са направени, не се рециклират.

Доскоро се смяташе, че производството на бутонки от био продукти е немислимо. Просто защото въпросните обувки са подложени на огромно натоварване по време на игра и за целта трябва да са от максимално здрави материали. Затова "акулите" в производството се фокусираха предимно в дизайна на моделите си, а не в материалите, от които са направени.

Getty Images

Колкото и да е странно, революцията в тази сфера тръгва от...Виетнам. Точно там Джейк Харди, който е основател на Sokito, вижда как местни шивачи произвеждат обувки за всекидневни нужди с отпадъците от местните големи фабрики.

Идеята обаче не е лесна за реализация. Прави се така нареченият "продуктов инженеринг", при който се взема един стандартен модел и се започва експериментирането - кои компоненти могат да бъдат заменени, без да пострада здравината на обувката. Всичко е въпрос на тестове - от връзките, до самите бутони на подметката.

Getty Images

"Няма да крия - доста от материалите, които смятахме за достатъчно здрави, се провалиха на тестовете. И изненадващо - други се представиха много над очакванията. Всичко е въпрос на координация между различните звена", признава Харди.

Продуктите, които се появяват на пазара, предизвикват фурор, карайки спортните концерни рязко да се опитат да заимстват материали и технологии, както и сами да разработят иновации. Компаниите яростно крият тайната на био инженерството, но изтече информация за използване на грах в производството.

Създава се и специално депо, в което вече ненужни футболни обувки се рециклират, а материалите отново се влагат в направа на нови модели.

Getty Images

Така на практика производственият кръг е почти затворен и когато моделите достигнат 100 процента рециклирани материали, това на практика ще означава, че един чифт бутонки става вечен. Защото ще бъде преработван отново и отново.

Или както стана дума в началото - това наистина е революция в най-пълния смисъл на думата...