Девет кръга от сезона във Формула 1 вече са в историята, а най-популярният моторен спорт акостира на трасето, от което започна всичко преди 73 години - "Силвърстоун". През уикенда там е десетият старт за Гран при на Великобритания.

Всеки следващи кръг обаче започва да се посреща с все по-минорно настроение от феновете, защото, за съжаление, интригата за върха просто липсва.

Това съжаление е за тези, които не са фенове на Макс Верстапен и "Ред Бул", защото австрийският тим е безапелационен до момента. 9 победи от старта на сезона. И седем от тях бяха за действащия световен шампион.

И проблемът на интригата не е просто, че Верстапен има седем първи и две втори места за девет кръга, водейки категорично в генералното класиранео, а начинът, по който нидерландецът отнася конкуренцията в последните седмици. Той сякаш участва в друго, паралелно състезание, а опонентите му са близо до него само на старта, след което идва натрупването на огромен аванс в рамките на само няколко обиколки.

Превесът му е категоричен дори и над съотборника му Серхио Перес, с когото на теория би трябвало да карат еднакви болиди.

Абсурдната му доминация е обрисувана прекрасно от следната статистика: Макс Верстапен е бил лидер в 248 последователни обиколки. От средата на състезанието в Маями, през целите надпревари в Монако, Испания, Канада, до влизането му в бокса в Австрия.

В целия този период нито един друг състезател, в нито един етап от състезанието, не е бил начело на колоната! Удивително!

Естествено, че подобна доминация влияе негативно на интереса, защото всеки иска да гледа битка за най-значимото място - първото. Но въпросът е дали именно това е най-голямата хегемония, която Формула 1 е виждала в рамките на един сезон.

Getty Images

Отговорът е, че и в предишни сезони е имало сериозна доминация, но Макс Верстапен и "Ред Бул" имат достатъчно време и състезания, за да попилеят всички рекорди. Подобни серии има в най-новата история на този спорт, когато отборите все повече се усъвършенстват и непредвидените повреди и отпадания стават все по-голяма рядкост.

Ако говорим за най-голямата доминация на един пилот в даден сезон, то трябва да се върнем към 2002-ра и най-категоричната титла, която Михаел Шумахер извоюва с "Ферари". През онзи сезон, в който има 17 състезния (6 по-малко от настоящия), Шумахер печели 11, в пет завършва втори, а само в един случай остава трети. Но няма Гран при, в което той да не е на подиума.

Това води и до най-ранно осигурената титла, която идва на 21 юли с победата му във Франция - при оставащи шест кръга до края.

Снимка: Getty Images

Разбира се, този рекорд е доста трудно да бъде подобрен, защото тогава за победа се дават десет точки, а днес те са 25.

Това съвсем логично означава, че пораженията от едно отпадане или оставане в зоната извън точките в наши дни биха имали далеч повече поражения за класирането, ако директният ти конкурент спечели. Тогава, шест кръга преди края, Шумахер има 62 точки аванс пред Хуан Пабло Монтоя. Този сезон Верстапен ще се нуждае от 150 точки аванс, за да бъде шампион в подобна ранна фаза.

Но онзи сезон, в който Шумахер печели 11 от 17 състезания, не е най-категоричният в процентно съотношение. През 2002-ра той печели 64,7% от състезанията, а две години по-късно този показател е 72,2%, когато германският ас печели 13 от 18 състезания за своята седма и последна титла.

Тогава обаче сезонът е по-дълъг, а и Шумахер има три класирания извън точките, което държи теоретичната битка за титлата малко по-дълго време от онзи триумф в средата на юли 2002-ра.

Снимки: AP/БТА

Втори по процентно съотношение на победите в рамките на един сезон е Себастиан Фетел, който през 2013-а достигна до четвъртата си поредна титла с невероятна серия от девет победи в последните девет състезания. С тях бройката му победи през онзи сезон стана 13 от общо 19 старта, което прави 68.42%.

Любопитен факт е, че през онзи сезон съотборникът му Марк Уебър не печели нито едно състезание, което е най-отчайващият контраст между съотборници в класацията на доминациите.

Снимка: Getty Images

Към момента Макс Верстапен се движи по график от 77,7% победи, но разбира се до края на сезона има твърде много състезния - цели 13, за да видим слабо представяне и от него.

Иначе преди година Макс отново не остави особени съмнения около шампионската титла, като постигна най-голямата бройка победи като абсолютна стойност - 15. Това обаче се случи в сезон с 22 състезания, което в процентно съотношение го нарежда на трето място след Шумахер 2004 и Фетел 2013.

Тази година след отмененото състезания в Емилия-Романия, бройката отново ще е 22. А 15 победи е хубава цел, която Макс може да си постави, особено предвид факта, че вече той има седем на сметката си.

Снимка: Getty images

Но да обърнем малко внимание и на другата доминация - отборната, защото "Ред Бул" спечели всяко от деветте състезания и тук сметките са елемнтарни - 100% успеваемост.

До момента №1 в това отношение е "Мерцедес" от сезон 2016-а, когато двамата пилоти на тима - Люис Хамилтън и Нико Розберг, бяха в ожесточена битка за титлата, преминала драстично рамките на добрия тон и приятелските отношения.

Тогава пилотите на "сребърните стрели" печелят 19 от 21 състезания. 10 на сметката на Хамилтън и 9 на Розберг, който обаче успява да стане шампион.

Единият случай, когато "Мерцедес" не печели е в Испания, където един тийнейджър дебютира като пилот на "Ред Бул" с победа. Името му е Макс Верстапен. Другият случай е в Малайзия, където печели съотборникът му Даниел Рикиардо.

Снимка: Getty images

През онзи сезон "Мерцедес" печели 90.48% от състезанията, като в тази безпощадна ера на немския тим, той има три места в топ 5 на отборната доминация.

През 2014-а, както и през 2015-а, "Мерцедес" печели 16 от 19 състезания, което отрежда на отбора трето и четвърто място в тази класация.

На втората позиция е "Ферари" от рекордната за Шумаер 2002-а, когато с помощта на Рубенс Барикело отборът печели 88,2% от състезанията (15 от 17), а през 2004-а това се случва в 15 от 18 случая.

Верстапен се е запътил смело към своята титла №3. Той вече задмина великия Аертон Сена по победи, а в този сезон на брутална доминация има и други рекорди, които може да преследва. И да се нареди до най-великите имена в този спорт.

Снимка: Getty Images