Лео Меси вече е в Маями, а дебютът му се чака с огромен интерес в следващите дни. И ако хилядите, стекли се под дъжда в неделя, за да видят представенето на аржентинската легенда, просто искат да зърнат на живо как играе един от модерните спортни феномени, то зад сделката по неговото привличане седи много повече.

Това не е просто трансфер, който праща капитана на актуалния отбор-световен шампион, в ново първенство и клуб. Това е сделка, която е подготвяна три години, в нея участват няколко свърхамбициозни бизнесмени, притежаващи Интер (Маями), мегакомпании като Apple и Adidas, както и цялата лига МЛС.

Да, невероятно, но факт - тези, срещу които Меси ще дриблира и ниже голове, също помогнаха да неговото идване зад Океана. А от гледна точка на фамилията и самия играч, това е поглед към бъдещето, което Лео вижда именно в Щатите след кариерата на футболист.

Цялата история, разказана през очите на вътрешните хора на медията The Athletic около щаба на Меси, както и в щаб-квартирата на Интер.

Тя започва преди около три години.

През септември 2019-а частен самолет каца в Барселона, а на борда му са Хорхе Мас, собственик на Интер, партньорът му Дейвид Бекъм, неговият най-близък приятел и блестящ експерт по инвестиции и бизнес проекти Дейвид Гарднър, както и Пол Макдънъф, тогава спортен директор на клуба от Маями. От летището ги взима миниван, който отива директно в хотел в града, а там една цяла конферентна зала е запазена. Чака ги един човек - Хорхе Меси, бащата на Лео.

Той говори първи. Казва, че синът му иска да играе и живее в САЩ един ден. Причините - огромните латино общности, лавинообразно нарастващата популярност на играта там, огромните бизнес възможности, както и начинът на живот - далеч от стреса в Европа, където реално семейството не може да напусне дома си без охрана.

Мас, който е милиардер и председател на MasTec - огромна инженерна, строителна и проектантска компания, говори след него. И му казва - имаме идеята как да стане. Маями е портата на САЩ, мултикултурен мегаполис, запален по футбола. Там Лео ще е свободен човек, ще има своето лично пространство, а едновременно с това ще даде невероятен тласък на играта. Бекъм е основната фигура в разговора по друга причина.

Братя Мас, Дейвид Бекъм и Меси - под дъжда в Маями, след като една тригодишна операция е задършена с успех

Снимка: Getty Images

Той се познава с Меси от преди, двамата често комуникират със съобщения. За първи път ги събира компанията Pepsi, на която са лица, за рекламни снимки. Тогава Дейвид още е играч. Но след това се ражда приятелство, а Бекъм разказва на Лео какъв ефект е имало неговото отиване в Лос Анджелис Галакси през 2007 г.

"Там има места, където никой не знае и нехае кой си", уверил го е в разговорите им. А и му е намекнал, че с бизнес контактите, които вече е изградил зад Океана, може да не се притеснява за своите начинания там, след като спре да играе.

Хорхе Мас, Лео и семейството изграждат стратегия. Още 3-4 години в Барселона, после - Щатите. И след това живот там, с бизнес извън футбола и далеч от играта и нейната истерия около един от най-великите, които някога са я играли.

Само че...

Първо идва пандемията, но не това променя плановете. А случилото се в Барса през лятото на 2021-ва, когато клубът не може да побере Лео в бюджета си и е принуден да го пусне в ПСЖ. Стратегията временно се променя, защото това дава възможност за ново начало на високо ниво в Европа. Но не отпада - а Хорхе Мас и Хорхе Меси държат връзка през цялото време.

И се стига до пролетта на 2023-а, когато Лео Меси и съпругата му Антонела са поканени в Рияд от представители на Публичния инвестиционен фонд на Саудитска Арабия. Пътуването е "опознавателно" и като част от бизнес взаимоотношенията с мегазвездата на футбола. Аржентинският №10 е лице на страната в нейната гръмка кампания в туризма.

Очаква се Лео да подпише с местен клуб, след като договорът му с ПСЖ изтича на 30 юни тази година. Все пак Ал Насър вече е взел Роналдо и му дава по 230 милиона долара годишно... А Ал Хилал, големият конкурент, излиза с конкретна оферта: 1.3 милиарда долара за Меси, за да играе там в следващите три сезона.

Никой в Аржентина, Испания, Франция или където и да е по света, няма съмнение, че се задава нов дуел - Меси срещу Роналдо, но вече в дербито на Рияд. Да не говорим за саудитските босове, които потриват ръце - целият свят ще гледа нататък.

Но на 7 юни Хорхе Мас, докато седи в един от офисите си в Корал Гейбълс, Флорида, получава SMS от другия Хорхе. "Всичко е по план. Избрахме Маями". Следва телефонно обаждане към Бекъм, който е напълно спокоен, сякаш никога не е имал съмнения: "Знаех си. Направихме го!".

Но това е само началото. Комисионерът на Мейджър лигата Дон Гарбър звъни същия следобед и пита дали новината, която гърми навсякъде, е истина. Мас му потвърждава - взимаме Лео. И Гарбър организира среща на клубовете, за да се обяви това официално и да се задвижи схемата, която всички те са приели още на 7 април.

Лео със семейството му на представянето в неделя

Снимка: AP/БТА

А, да - 7 април. Горе-долу по времето, когато Лео се усмихва на приема в Рияд и оглежда обстановката за уж сигурния му трансфер в Саудитска Арабия, шефовете на отборите в МЛС се събират по искане на Бекъм и Мас. И чуват как Меси почти сигурно ще дойде в Маями, което променя изцяло структурата на заплащане. Той има огромни изисквания, но носи със себе си колосални дивиденти. И клубовете започват да мислят.

На тази среща има и човек от Apple, при това високопоставен. Той не е там случайно. Компанията, чрез Apple TV, има десетгодишен контракт с лигата за пълните и ексклузивни права за мачове и всичко около тях. Струва им 2.5 милиарда долара, като това е базова сума. Вероятно ще се увеличи. Но при новата ситуация с Меси, всичко това си струва.

Тук отваряме скоба. Остава тайна дали Apple не е имал вече информация, че Лео избира САЩ, когато подписва този умопомрачителен договор за тв права. Защото експертите тогава го наричат "изключително рискован" и припомнят, че за сезон 2021 г., pay-per-view опитите на ESPN да събуди интерес на високо ниво в страната са били катастрофа - по 350 000 зрители средно на мач...

Но сега очакванията са съвсем други. И Apple предлага решение: Ние поемаме "допълнителните пари" над тавана на заплати в МЛС, за да играе Меси в лигата. Тоест - поделят разходите по договора с братята Мас (Хорхе и Хосе), като дават и процент от приходите от платените абонаменти на Лео.

Разговорите с босовете на Интер минават лесно - братята Мас са от кубински произход, а Еди Кю, който е вицепрезидент на Apple и пряко отговаря за Apple TV - също. Разбират се и така парите почти са осигурени. На 7 юни това почти отпада, след като Adidas, дългогодишен партньор на Лео, а и на Интер, предлага да поеме остатъка от парите по контракта. И пак - като проценти от печалбите от продажбите на артикули с марката "Меси" в Интер.

Така се ражда договор, който няма аналог в историята на спорта, дори в Щатите. Аржентинският гений влиза под тавана на заплатите в МЛС, като освен тези задължителни малко над 5 милиона долара на година, ще получава още около 55 милиона по контрактите с братя Мас, както и двата концерна.

Но извън тези 60 милиона, той ще прибира (прогнозно) поне още толкова като дивиденти, защото е акционер в това, което генерира като приход за Apple TV и Adidas. Медията смята, че мачовете не само на Интер ще бъдат гледани от милиони само в Щатите, но добавяме и Южна Америка, Азия и Австралия. Цената за абонамент за месец досега бе 14.99 долара, а за година - 99.99 долара. Но ще се повиши след паузата в първенството, когато в него се включва идолът от Росарио.

Лудостта по Лео в Маями вече е в ход

Снимка: АР/БТА

А артикулите с името и номера на Лео, и логото на отбора, вече се продават с огромен успех онлайн - и в сайта на клуба, и в този на лигата, и в тези на Adidas. Една фланелка на тима с името му струва 195 долара, само за статистиката. А има десетки варианти на тишърти, шапки и още какво ли не.

И въпреки това - 120-150 милиона долара на година, колкото се очаква да печели общо аржентинецът, е далеч от тези почти 450 милиона долара, които му гарантираха в Саудитска Арабия, нали? А и тук операцията на теория може да се окаже провал и приходите да не са тези, които се чакат.

Но контрактът на Лео е пак част от стратегията. Баща му и техните финансови и инвестиционни съветници вече проучват бизнес възможности във Флорида. Вратите се отварят за много такива. А и договорите с Apple и Adidas са дългосрочни, не само за трите години, които се очаква да изкара в Интер. И, може би, са част от едно партньорство, което излиза извън рамките на кариерата му на терена.

Почти сигурно, макар и още необявено официално, той ще стане акционер в двете компании и извън футболните си ангажименти, като спортният концерн иска да последва модела "Джордан", донесъл милиарди на конкурента Nike.

Тоест - това е поглед в бъдещето. Меси се отказа от сигурни пари, но е помислил за следващите години, в които той, семейството и децата му, ще живеят зад Океана. Затова и от 2019-а насам, погледите им са насочени нататък.

Решение, което зрее три години. С катализатор Бекъм, но с парите на двама братя-милиардери от кубински произход, луди по футбола и с отличен нюх за големите удари в бизнеса. И с някои условности по един уникален за спорта договор. Вероятно той ще промени отношението и намеренията на немалко звезди и в други игри, които са толкова индивидуално влиятелни, че да генерират такъв интерес.

Нечуваното дотук е, че контрактът на Меси с Apple е станал възможен едва, след като всички клубове от лигата единодушно са казали "да". Тъй като парите по него идват от общата договорка за тв правата с медията. Но конкурентните на Интер отбори са осъзнали - да, тези пари можеше да са за тях, но дали щеше да ги има изобщо?

Ясно е, че приходите като цяло от платените абонаменти и излъчвания щяха да са далеч по-малки, ако не е Лео. Тоест - той идва, с ефекта на снежна топка задвижва суперпопулярност на лигата, от това печелим всички. А той си взима процента.

Бизнес. Нищо, че това ще е и с цената на голове в техните врати.

Много повече от футболен трансфер, както казахме.

Лудостта по Лео в Маями вече е в ход

Снимка: Getty Images