Сделката за Меси: Защо отказа $ 1.3 млрд. и как договорът му може да промени спорта
Трансферът е подготвян три години, в него са въвлечени компании като Apple и Adidas
Лео Меси вече е в Маями, а дебютът му се чака с огромен интерес в следващите дни. И ако хилядите, стекли се под дъжда в неделя, за да видят представенето на аржентинската легенда, просто искат да зърнат на живо как играе един от модерните спортни феномени, то зад сделката по неговото привличане седи много повече.
Още по темата
Това не е просто трансфер, който праща капитана на актуалния отбор-световен шампион, в ново първенство и клуб. Това е сделка, която е подготвяна три години, в нея участват няколко свърхамбициозни бизнесмени, притежаващи Интер (Маями), мегакомпании като Apple и Adidas, както и цялата лига МЛС.
Да, невероятно, но факт - тези, срещу които Меси ще дриблира и ниже голове, също помогнаха да неговото идване зад Океана. А от гледна точка на фамилията и самия играч, това е поглед към бъдещето, което Лео вижда именно в Щатите след кариерата на футболист.
Цялата история, разказана през очите на вътрешните хора на медията The Athletic около щаба на Меси, както и в щаб-квартирата на Интер.
Тя започва преди около три години.
През септември 2019-а частен самолет каца в Барселона, а на борда му са Хорхе Мас, собственик на Интер, партньорът му Дейвид Бекъм, неговият най-близък приятел и блестящ експерт по инвестиции и бизнес проекти Дейвид Гарднър, както и Пол Макдънъф, тогава спортен директор на клуба от Маями. От летището ги взима миниван, който отива директно в хотел в града, а там една цяла конферентна зала е запазена. Чака ги един човек - Хорхе Меси, бащата на Лео.
Той говори първи. Казва, че синът му иска да играе и живее в САЩ един ден. Причините - огромните латино общности, лавинообразно нарастващата популярност на играта там, огромните бизнес възможности, както и начинът на живот - далеч от стреса в Европа, където реално семейството не може да напусне дома си без охрана.
Мас, който е милиардер и председател на MasTec - огромна инженерна, строителна и проектантска компания, говори след него. И му казва - имаме идеята как да стане. Маями е портата на САЩ, мултикултурен мегаполис, запален по футбола. Там Лео ще е свободен човек, ще има своето лично пространство, а едновременно с това ще даде невероятен тласък на играта. Бекъм е основната фигура в разговора по друга причина.
Братя Мас, Дейвид Бекъм и Меси - под дъжда в Маями, след като една тригодишна операция е задършена с успех
Той се познава с Меси от преди, двамата често комуникират със съобщения. За първи път ги събира компанията Pepsi, на която са лица, за рекламни снимки. Тогава Дейвид още е играч. Но след това се ражда приятелство, а Бекъм разказва на Лео какъв ефект е имало неговото отиване в Лос Анджелис Галакси през 2007 г.
"Там има места, където никой не знае и нехае кой си", уверил го е в разговорите им. А и му е намекнал, че с бизнес контактите, които вече е изградил зад Океана, може да не се притеснява за своите начинания там, след като спре да играе.
Хорхе Мас, Лео и семейството изграждат стратегия. Още 3-4 години в Барселона, после - Щатите. И след това живот там, с бизнес извън футбола и далеч от играта и нейната истерия около един от най-великите, които някога са я играли.
Само че...
Първо идва пандемията, но не това променя плановете. А случилото се в Барса през лятото на 2021-ва, когато клубът не може да побере Лео в бюджета си и е принуден да го пусне в ПСЖ. Стратегията временно се променя, защото това дава възможност за ново начало на високо ниво в Европа. Но не отпада - а Хорхе Мас и Хорхе Меси държат връзка през цялото време.
И се стига до пролетта на 2023-а, когато Лео Меси и съпругата му Антонела са поканени в Рияд от представители на Публичния инвестиционен фонд на Саудитска Арабия. Пътуването е "опознавателно" и като част от бизнес взаимоотношенията с мегазвездата на футбола. Аржентинският №10 е лице на страната в нейната гръмка кампания в туризма.
Очаква се Лео да подпише с местен клуб, след като договорът му с ПСЖ изтича на 30 юни тази година. Все пак Ал Насър вече е взел Роналдо и му дава по 230 милиона долара годишно... А Ал Хилал, големият конкурент, излиза с конкретна оферта: 1.3 милиарда долара за Меси, за да играе там в следващите три сезона.
Никой в Аржентина, Испания, Франция или където и да е по света, няма съмнение, че се задава нов дуел - Меси срещу Роналдо, но вече в дербито на Рияд. Да не говорим за саудитските босове, които потриват ръце - целият свят ще гледа нататък.
Но на 7 юни Хорхе Мас, докато седи в един от офисите си в Корал Гейбълс, Флорида, получава SMS от другия Хорхе. "Всичко е по план. Избрахме Маями". Следва телефонно обаждане към Бекъм, който е напълно спокоен, сякаш никога не е имал съмнения: "Знаех си. Направихме го!".
Но това е само началото. Комисионерът на Мейджър лигата Дон Гарбър звъни същия следобед и пита дали новината, която гърми навсякъде, е истина. Мас му потвърждава - взимаме Лео. И Гарбър организира среща на клубовете, за да се обяви това официално и да се задвижи схемата, която всички те са приели още на 7 април.
А, да - 7 април. Горе-долу по времето, когато Лео се усмихва на приема в Рияд и оглежда обстановката за уж сигурния му трансфер в Саудитска Арабия, шефовете на отборите в МЛС се събират по искане на Бекъм и Мас. И чуват как Меси почти сигурно ще дойде в Маями, което променя изцяло структурата на заплащане. Той има огромни изисквания, но носи със себе си колосални дивиденти. И клубовете започват да мислят.
На тази среща има и човек от Apple, при това високопоставен. Той не е там случайно. Компанията, чрез Apple TV, има десетгодишен контракт с лигата за пълните и ексклузивни права за мачове и всичко около тях. Струва им 2.5 милиарда долара, като това е базова сума. Вероятно ще се увеличи. Но при новата ситуация с Меси, всичко това си струва.
Тук отваряме скоба. Остава тайна дали Apple не е имал вече информация, че Лео избира САЩ, когато подписва този умопомрачителен договор за тв права. Защото експертите тогава го наричат "изключително рискован" и припомнят, че за сезон 2021 г., pay-per-view опитите на ESPN да събуди интерес на високо ниво в страната са били катастрофа - по 350 000 зрители средно на мач...
Но сега очакванията са съвсем други. И Apple предлага решение: Ние поемаме "допълнителните пари" над тавана на заплати в МЛС, за да играе Меси в лигата. Тоест - поделят разходите по договора с братята Мас (Хорхе и Хосе), като дават и процент от приходите от платените абонаменти на Лео.
Разговорите с босовете на Интер минават лесно - братята Мас са от кубински произход, а Еди Кю, който е вицепрезидент на Apple и пряко отговаря за Apple TV - също. Разбират се и така парите почти са осигурени. На 7 юни това почти отпада, след като Adidas, дългогодишен партньор на Лео, а и на Интер, предлага да поеме остатъка от парите по контракта. И пак - като проценти от печалбите от продажбите на артикули с марката "Меси" в Интер.
Така се ражда договор, който няма аналог в историята на спорта, дори в Щатите. Аржентинският гений влиза под тавана на заплатите в МЛС, като освен тези задължителни малко над 5 милиона долара на година, ще получава още около 55 милиона по контрактите с братя Мас, както и двата концерна.
Но извън тези 60 милиона, той ще прибира (прогнозно) поне още толкова като дивиденти, защото е акционер в това, което генерира като приход за Apple TV и Adidas. Медията смята, че мачовете не само на Интер ще бъдат гледани от милиони само в Щатите, но добавяме и Южна Америка, Азия и Австралия. Цената за абонамент за месец досега бе 14.99 долара, а за година - 99.99 долара. Но ще се повиши след паузата в първенството, когато в него се включва идолът от Росарио.
А артикулите с името и номера на Лео, и логото на отбора, вече се продават с огромен успех онлайн - и в сайта на клуба, и в този на лигата, и в тези на Adidas. Една фланелка на тима с името му струва 195 долара, само за статистиката. А има десетки варианти на тишърти, шапки и още какво ли не.
И въпреки това - 120-150 милиона долара на година, колкото се очаква да печели общо аржентинецът, е далеч от тези почти 450 милиона долара, които му гарантираха в Саудитска Арабия, нали? А и тук операцията на теория може да се окаже провал и приходите да не са тези, които се чакат.
Но контрактът на Лео е пак част от стратегията. Баща му и техните финансови и инвестиционни съветници вече проучват бизнес възможности във Флорида. Вратите се отварят за много такива. А и договорите с Apple и Adidas са дългосрочни, не само за трите години, които се очаква да изкара в Интер. И, може би, са част от едно партньорство, което излиза извън рамките на кариерата му на терена.
Почти сигурно, макар и още необявено официално, той ще стане акционер в двете компании и извън футболните си ангажименти, като спортният концерн иска да последва модела "Джордан", донесъл милиарди на конкурента Nike.
Тоест - това е поглед в бъдещето. Меси се отказа от сигурни пари, но е помислил за следващите години, в които той, семейството и децата му, ще живеят зад Океана. Затова и от 2019-а насам, погледите им са насочени нататък.
Решение, което зрее три години. С катализатор Бекъм, но с парите на двама братя-милиардери от кубински произход, луди по футбола и с отличен нюх за големите удари в бизнеса. И с някои условности по един уникален за спорта договор. Вероятно той ще промени отношението и намеренията на немалко звезди и в други игри, които са толкова индивидуално влиятелни, че да генерират такъв интерес.
Нечуваното дотук е, че контрактът на Меси с Apple е станал възможен едва, след като всички клубове от лигата единодушно са казали "да". Тъй като парите по него идват от общата договорка за тв правата с медията. Но конкурентните на Интер отбори са осъзнали - да, тези пари можеше да са за тях, но дали щеше да ги има изобщо?
Ясно е, че приходите като цяло от платените абонаменти и излъчвания щяха да са далеч по-малки, ако не е Лео. Тоест - той идва, с ефекта на снежна топка задвижва суперпопулярност на лигата, от това печелим всички. А той си взима процента.
Бизнес. Нищо, че това ще е и с цената на голове в техните врати.
Много повече от футболен трансфер, както казахме.