След 18 състезания до този момент в шампионата бяха извършени над 1500 изпреварващи маневри. Общият брой на маневрите несъмнено се е увеличил, но все още остават спорни плюсовете от "автоматизирането" на един от най-вълнуващите аспекти на спорта, съобщи livesport.

За статистическите си нужди отборът на Мерцедес е изчислил общият брой на изпреварванията във всички Гран при състезания, прилагайки и система на категоризация. Изпреварванията са класифицирани като: нормални, такива с помощта на DRS, изпреварвани на бавни коли (визирайки тези на Lotus, HRT, Virgin поради различната стратегическа значимост на изпълнените маневри), изпреварване на съотборници, изпреварване поради повреди и изпреварвания в първата обиколка.

Колко изпреварвания бяха направени по време на 18-те състезания през сезона?
Общият брой на маневрите е 1436 във всички категории. Изключвайки категориите "първа обиколка" и "повреди" общият брой е равен на 1180. Индикаторът за общия брой "чисти" изпреварвания (нормални и DRS) е 804. Във всяко Гран при се получават средно по 45 изпреварвания.

Какъв е броят на различните видове изпреварвания?
441 – нормални, 363 – DRS, 300 изпреварвания на "бавни" болиди, 76 – изпреварвания на съотборници.

Кои са състезанията с най-голям и най-малък брой "чисти" изпреваравния?
Най-големият брой бе фиксиран в Турция – 85, Канада – 79, Китай – 67. Тези с най-малък брой са Монако – 16, Австралия – 17, Индия – 18. Девет състезания предложиха под 50 изпреварвания, като в осем други те бяха над 50. Средно на състезание се изпълняват по 45 "чисти" маневри, в които се вписват 25 нормални и 20 с DRS.

Какво е съотношението между DRS и нормалните изпреварвания?
Най-високо съотношение между DRS и нормални изпреварвания бе постигнато в Абу Даби – 89 процента. Следват Гран при на Европа – 81%, Индия - 78%, Турция – 59% и Испания 57%. Най-ниско съотношението бе в Монако – 13%, Унгария – 20%, Канада – 22%, Япония – 26%, Великобритания – 27%. Някои от състезанията се проведоха под влиянието на определени фактори като дъжд или смесени условия. В две от тях – Канада и Великобритания използването на DRS бе ограничено от рейс-контрола. Броят на DRS маневрите надвишава нормалните в осем от 18 състезания.

Промени ли се влиянието на DRS в хода на сезона?
В първата половина от сезона броят на чистите маневри с помощта на DRS е 45 процента. Във втората част на сезона те възлизат на 46 процента. Влиянието на DRS остава стабилно и непроменено в хода на сезона.

Кой е състезателят извършил най-много изпреварвания?
Стойностите в случая са приравнени с премахването на случаите, в които са регистрирани отпадания на по-предни състезатели. Себастиен Буеми (Торо Росо) води класирането с 112 изпреварвания. Михаел Шумахер (Мерцедес) е втори със 111. Камуи Кобаяши (Заубер) – 95, Хайме Алгерсуари (Торо Росо) – 90, Серхио Перес (Заубер) – 89.

Кой от пилотите е спечелил най-много позиции през 2011 г. в първия сектор?
Най-добър в това отношение е Михаел Шумахер, който е напреднал с общо 34 позиции в хода на сезона. Следват го Буеми с 29, Хейки Ковалайнен (Лотус) – 28, Витантонио Лиуци (HRT) – 20 и Кобаяши – 19. В контраст на това пилотът с най-малко напредък е Себастиан Фетел със само една позиция. Това означава, че германецът не се класирал на първата редица в стартовата решетка в само едно от 18-те състезания.

Кой е напреднал с най-много места в първата състезателна обиколка?
Шумахер, Буеми и Ковалайнен водят в таблицата с 40, 30 и 26 позиции съответно.

Кой е направил най-голям брой изпреварвания след първата обиколка?
Класирането в случая е оглавявано от Серхио Перес и Буеми с по 82 изпреварвания. Следват ги Дженсън Бътън – 77, Марк Уебър – 76, Алгерсуари – 74, Шумахер – 71.